Rena rum är viktigt

När man kommer som gäst till ett hotell så räknar man iskallt med att det är rent. Det sista man vill hitta är små hår i sängen, en toalett som ser använd ut och lakan som är skrynkliga. De hotell som erbjuder ett sånt här bemötande blir ofta inte långvariga i branschen. Det är så otroligt viktigt att städningen är korrekt utförd och att gästerna känner att allt är fräscht och rent. 

Men minst lika viktigt är det att den personal som utför städningen får rätt förutsättningar. Ett använt hotellrum kan innehålla många snuskigheter som:

  • Kanyler
  • Använda blöjor
  • Kondomer
  • Någon som mått illa
  • Kroppsvätskor
  • och andra saker vi helst inte vill nämna...

Ge personalen rätt verktyg

För att städpersonalen ska känna sig trygga när de jobbar är det viktigt att de får de saker de behöver. Sterila handskar som skyddar, arbetskläder som kan tvättas på jobbet och skyddskläder som man kan hämta vid behov är bara några saker. Det viktigaste är att det finns en bra kommunikation och att de som ställs inför att ta hand om andras smuts känner att deras chefer lyssnar på dem.

Äger du ett hotell så rekommenderar vi att du tar minst en dag och hänger med din personal i deras jobb så att du vet hur deras vardag ser ut. Då kan du också se till att ge dem rätt hjälp vid rätt tillfälle och alla kommer att känna sig nöjda och må bra. 

4 Jun 2022